Hodnocení při otevřeném vyučování
Otevřené vyučování je nový způsob školní práce, který vyžaduje i netradiční způsoby hodnocení. Místo dosud běžného známkování se například používá širší slovní hodnocení.
Hodnocení v procesu učení má různé úrovně - od
posouzení jednotlivého výkonu až po zhodnocení za delší časové období. Hodnocení
by mělo být pojato i jako dialog. Kdo se učí, potřebuje se o tom i poradit.
Pouhé konstatování - to je dobře, to je špatně - proces učení příliš
nepodporuje.
Při hodnocení činnosti dětí je třeba dodržovat určité zásady.
1. Hodnotíme vždy činnost žáka resp. její výsledek, nikoliv žáka samotného.
Zejména se musíme vyvarovat negativního hodnocení typu "jsi popleta", "jsi hloupej, neposlušnej" apod. Hrozí totiž nebezpečí, že
se dítě se svým posouzením
postupně ztotožní (jsem lenoch, co s tím nadělám?). Není ani vhodné příliš zdůrazňovat
dobré vlastnosti a schopnosti žáka způsobem "jsi vynikající počtář"
apod., což vede
někdy k přehnanému sebevědomí.
2. Hodnocení vykonané práce musí mít podporující charakter. Někdy je nutná
značná dávka empatie. Pokud si žák stěžuje na obtížnost úkolu, je třeba mu dát
nejprve za pravdu - z jeho pohledu je úkol skutečně těžký. Pak hledáme cestu,
která vede ke splnění úkolu.
3. Hodnocení je důležitou informací pro žáka samotného i pro jeho rodiče.
Zejména hodnocení za delší období by mělo obsahovat informace nejen o
výsledcích, ale i o průběhu učení. Krom konstatování dosažené úrovně je třeba
věnovat pozornost doporučení, jak lze výsledky v příštím období zlepšit.
4. Bereme v úvahu, že dosažené výsledky jsou do značné míry ovlivněny osobními
dispozicemi a předpoklady (nadáním). Při hodnocení je třeba
posuzovat, jak se mění výkon a výsledky každého jednotlivce, nikoli porovnávat
žáky mezi sebou navzájem.
Způsoby hodnocení při otevřeném vyučování.
Změna tradičního postupu výuky - jeho "otevření" přináší i potřebu
změnit zažité (tradiční) způsoby hodnocení. Při otevřeném vyučování by úsilí
žáků nemělo směřovat k získání co největšího počtu dobrých známek. Motivem k
práci nemá být odměna přicházející z vnějšku (popřípadě vyhnutí se trestu,
kterým je špatná známka), nýbrž zážitek úspěšného splnění určitého úkolu, pocit
z dobře vykonané práce, z úspěšného učení. Při otevřeném vyučování, kde se
těžiště přesouvá do volné práce, je zkouškou znalostí a dovedností už sama práce
s pracovními listy, plnění úkolů z týdenního plánu, práce s kartotékou úkolů.
Plnění úkolu daného týdenním plánem má v podstatě stejnou funkci, jako zvláštní
"prověrka" (např. desetiminutovka) v tradičně vedené výuce.
Znalosti dětí se prověřují průběžně (současně je možné okamžitě opravit chybu).
I při otevřeném vyučování se zadávají různé písemné práce, diktáty, prověrky
testy apod., mají však spíše charakter diagnostické činnosti. Namísto hodnocení
známkou s používá hodnocení na škále splnil - nesplnil.
Vysvědčení
Součástí školního hodnocení je vysvědčení.
Z tradic našeho školství vychází hodnocení jednotlivých vyučovacích předmětů číslicí - známkou
(1 = nejlépe, 5 = nejhůře). Toto kvantitativní hodnocení známkami
je možné nahradit slovem (3 = dobře aj.), na podstatě hodnocení se však
nic nemění. Zákon o vzdělávání v § 51 uvádí, že hodnocení výsledků
vzdělávání na vysvědčení je vyjádřeno klasifikačním stupněm, slovně nebo
kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se souhlasem
školské rady. Pro otevřené vyučování je namísto klasifikace mnohem vhodnější využívat
širšího slovní hodnocení, při němž se dosažená úroveň
znalostí, dovedností a vlastností a celkový průběh učení v daném časovém období
stručně popíše. Vysvědčení má tak charakter zprávy o učebním vývoji žáka.
Tuto zprávu projednává vyučující společně s rodiči a dítětem.
Sebehodnocení
Hodnocení ve škole bylo donedávna chápáno jako činnost, kterou provádí
výhradně vyučující. V poslední době se však stále více hovoří o sebehodnocení (autoevaluaci)
žáků, které má pro každého při učení velký význam. Žáci se tak stávají z pouhých
pasivních příjemců pokynů a informací vyučujících aktivními subjekty v procesu
učení, jsou nuceni více přemýšlet o učivu, o svém vlastním úsilí se ho zmocnit,
o svých možnostech splnění zadaných úkolů a postupného rozvoje. Větší
zainteresování na svém učení vede i k dosažení lepších výsledků.
Při změně tradičního pojetí školní práce, která může nastat po zpracování
školního vzdělávacího programu využívajícího prvky otevřeného vyučování (nová
úprava učebny, zavedení volné práce do rozvrhu činností, používání týdenních
plánů apod.) mohou být zavedeny i další novinky. Příkladem je sešit pro
sebehodnocení žáka (ZŠ Dubňany), kde si každý zapisuje hlavní činnosti v
jednotlivých oblastech učiva v příslušném měsíci a zároveň si poznamenává, jak
úkoly zvládl. Pro každého je důležité si uvědomit, co umí dobře, co může ještě
zlepšit, co pro to může sám udělat, co nového by se chtěl ještě naučit apod.
O sebehodnocení s dětmi hovoří vyučující i rodiče a tak podporují jejich učební
i osobní rozvoj. Je to jedna z cest, jak přispívat k rozvíjení klíčové
kompetence, která je v seznamu v rámcovém vzdělávacím programu pro základní
vzdělávání uvedena na první místě - kompetence k učení.
![]() |
![]() |
![]() |
Principy otevřeného vyučování nalézáme stále častěji i v našich školách
Současný vývoj v našem primárním vzdělávání připomíná v mnohém situaci ve vyspělých evropských zemích v 70. a 80. letech minulého století, kdy se šířila koncepce otevřeného vyučování a v některých třídách postupně nahrazovala způsoby práce pocházející ze století devatenáctého. Nová kurikulární politika zakotvená v novém zákoně o vzdělávání předpokládá zpracování vlastního školního vzdělávacího programu v každé škole, aby bylo možné podle něj začít v 1. resp. 6. třídě pracovat nejpozději od počátku školního roku 2007/2008. Práce na školním vzdělávacím programu je dobrou příležitostí k "objevení" způsobů výuky, které se v mnohém blíží metodám otevřeného vyučování.
Hodnocení úkolů stanovených týdenním plánem je doplněné o sebehodnocení a vyjádření učitelky (ZŠ Chrudim, ul. Dr. Malíka). |
![]() |
V ZŠ Vsetín Sychrov se pro sebehodnocení využívá druhá strana týdenního plánu.
Jsou zde také některé informace pro rodiče. .