Materiály pro volnou práci

Při "volné práci" žáci pracují podle týdenního plánu, popřípadě si volí činnost podle svého zájmu. 
Zda bude jejich práce úspěšná a efektivní záleží v prvé řadě na tom, jaké pomůcky a materiály mají pro samostatnou činnost k dispozici.

V zemích EU je nabídka pomůcek pro volnou práci velmi bohatá, firmy a vydavatelství jejich vývoji a výrobě věnují značnou pozornost, neboť je po těchto pomůckách značná poptávka. V nabídce materiálů pro primární vzdělávání vždy nalezneme pomůcky s určením vyznačeným
v záhlaví jako "volná práce", "práce podle týdenního plánu", což se vše týká otevřeného vyučování. Pokud jsou někde učitelé zvyklí pracovat spíš tradičním způsobem a nemají o pomůcky pro otevřené vyučování dostatečný zájem, vydavatele to nepodněcuje k jejich nabídce.

Pro samostatnou práci je i u nás k dispozici stále více pomůcek a materiálů. Je však možné vyrobit si některé základní materiály svépomocí. Ukázky těchto materiálů  jsou dokladem, že i tato  cesta je schůdná. Ostatně i v zahraničí došlo k rozvoji metod otevřeného vyučování nejprve díky osobní angažovanosti jednotlivých učitelů. 

Základním účelem pomůcky pro volnou práci je nabídnout dětem určitou činnost, která vede k učení - k  procvičování, opakování, upevnění určité látky, ale i k novému poznávání. Běžně používané učebnice, pracovní sešity a pracovní listy obsahují celou řadu cvičení a úkolů, které se při školní práci využívají. Při volné práci se však mění způsob zacházení s těmito úkoly.  

Podstatou volné práce je, že si žák vyhledává úkol převážně sám (řídí se svým týdenním plánem) a následně na úkolu pracuje. Pro takový postup se velice dobře osvědčuje kartotéka úkolů.

Kartotéka úkolů  

Ve složce nebo v  krabici je na tvrdším papíru několik lístků, nejlépe formátu A5. Každý lístek obsahuje podrobný popis úkolů, které je třeba splnit. Jedná se o úkoly pro individuální práci, práci ve skupinách apod. Skupiny lístků jsou označeny podle oblastí učiva.

Kartotéční lístky obsahují nejrůznější úkoly pro práci v jednotlivých oblastech učiva. Po kliknutí na malý obrázek se načte větší formát kartotéčního lístku a příslušný vzor je možné vytisknout. Vytváření kartotéky úkolů je tvůrčí činnost, která se časem zúročí, neboť samostatná práce dětí "uvolňuje vyučujícím ruce"  cj1.jpg (142101 bytes) magnet.jpg (92463 bytes)

Další ukázky lístků do kartotéky úkolů. Lístky byly vyrobeny s využitím starších učebnic a různých materiálů.

magnet2.jpg (184720 bytes) cj2.jpg (112723 bytes) pr1.jpg (327935 bytes)

Pracovní listy

Nabídka úkolů pro volnou práci musí být velice pestrá. Úkoly obsažené v kartotéce je možné doplnit dalším osvědčeným způsobem. 

V praxi se často dětem zadávají úkoly  formou pracovních listů. Na rozdíl od listu kartotéky je pracovní list určen k tomu, aby se na něm zadaný úkol přímo plnil. Každý pracovní list obsahuje konkrétní úkoly a zpravidla i místo na jejich řešení. Když je úkol splněný a list vyplněný, zakládá se do desek, které má každý žák k tomu účelu k dispozici (tzv. žákovské portfolio). 
Pokud se řešení úkolu zapisuje na pracovní list, je tento list jen na jedno použití. To je určitá nevýhoda oproti kartotéčním lístkům, které můžeme používat stále. Pracovní list však umožňuje zadávat rozmanité úkoly bezprostředně související s právě probíranou látkou. Úkoly mohou být určené i na delší dobu, žák se k nim může během týdne vracet.

Pracovní listy použijeme po probrání určitého okruhu učební látky. Pracovní list může být i součástí týdenního plánu (viz "Týdenní plán"). Je třeba mít pracovní listy v zásobě pro žáky, kteří pracují rychlejším tempem.  Pracovní listy jsou uloženy společně s ostatními pomůckami příslušné oblasti učiva.

Kontrola zpracování pracovního listu závisí na povaze úkolu. Některé úkoly si může stejně jako v případě používání kartotéky  zkontrolovat žák sám, musí však být k dispozici vzor správného řešení. Úkolem kontroly lze pověřit i spolužáka. Zkušenosti  z praxe ukazují, že náročnější úkoly by měl překontrolovat vyučující, který zároveň výkon žáka patřičně ocení.

 

prl1.jpg (106533 bytes) prl2.jpg (117286 bytes)

Způsob zadávání úkolů při volné práci může být velmi rozmanitý. Nabízené materiály (pracovní listy, kartotéka apod.) podporují dětskou samostatnost a činorodost. Vyučující má velkou volnost v tom,  jaké úkoly použije  a jakou zvolí formu pro jejich zadání. Z hlediska používaných materiálů může být práce v každá třídě realizující otevřené vyučování jiná. V čem se třídy shodují je styl práce.

Ke zpracování materiálů pro volnou práci je důležitá připomínka týkající se jejich vnější podoby. Formální stránku  těchto materiálů není třeba přeceňovat. Pokud je pracovní list - list z kartotéky dobře čitelný a především pro děti srozumitelný, splní svůj účel bez ohledu na vnější úpravu.

Ukázky dalších pracovních listů z různých oblastí učiva:

prl3.jpg (192266 bytes) prl4.jpg (113694 bytes) prl5.jpg (174958 bytes) prl6.jpg (213607 bytes)

Poslední ukázkou je pracovní list generovaný počítačovým programem. Na adrese www.worksheetFactory.com lze spustit program (Tlačítko "Download FREE Worksheets") pro vytváření pracovních listů.

Dostupnost pracovních materiálů

Při volné práci musí být materiály, s nimiž žáci mají pracovat, snadno dostupné. Osvědčují se například již zmíněné krabice s listy uspořádanými jako kartotéka. Je možné uložit pracovní listy do plastových košíků - zásobníků na papíry, odkud si je žáci sami berou (Grundschule Zittau, 3. třída).

         Využíváme různé nabídky pracovních materiálů

          Vyučující dnes už nejsou závislí na dodávaných učebních materiálech (učebnice, pracovní listy apod.), ale mohou si sami potřebné pomůcky vyhledat na internetu a připravit pro výuku. Pestrou nabídku různých materiálů k výuce nabízí vzdělávací portál www.rvp.cz, který slouží k podpoře kurikulární reformy. Výhodou je členění nabízených materiálů podle stupňů vzdělání i podle vzdělávacích oblastí a oborů.

Připravujeme si vlastní pracovní listy

I přes stále se rozšiřující nabídku různých pracovních listů můžeme využít vlastní nápady a vymyslet pro děti pracovní list se zajímavým úkolem. Je dobré. když se čistě myšlenkové operace (například matematické úkoly) spojují s manuálními činnostmi (omalovávání, vystřihování, nalepování apod.).

Následující pracovní listy byly připraveny pro pedagogickou praxi studentek a studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ PdF UHK.

   
Procvičování početních operací v oboru 0 - 3000 Anglický jazyk: Vytvoření obrázku podle pokynů    

Důležitý požadavek: Rychlá zpětná vazba

Při tradičním způsobu výuky kontroluje a hodnotí práci žáka především vyučující. Je však třeba hledat způsoby, jak učiteli práci ulehčit. Například krom pracovního listu s úkolem mohou být k dispozici tyto pracovní listy s hotovým řešením.  Žáci si pak mohou sami (popřípadě ve dvojicích) úkoly zkontrolovat. Vyučující se tak může věnovat jen kontrole náročnějších úkolů.
Důležité je, aby se žák o správnosti splnění úkolu dověděl co nejdříve. Jen tak je možné s případnou chybou efektivně pracovat.

Okamžitou zpětnou vazbu nabízejí i některé pomůcky.

ZPĚT na hlavní stránku OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ