Materiály pro volnou práci
Při
"volné práci" žáci pracují podle týdenního plánu, popřípadě si volí činnost
podle svého zájmu.
Zda bude jejich práce úspěšná a efektivní záleží v prvé
řadě na tom, jaké pomůcky a materiály mají pro samostatnou činnost k dispozici.
V zemích
EU je nabídka pomůcek pro volnou práci velmi bohatá, firmy a
vydavatelství jejich vývoji a výrobě věnují značnou pozornost, neboť je po těchto pomůckách značná poptávka. V nabídce materiálů pro primární vzdělávání
vždy nalezneme pomůcky s určením vyznačeným
v záhlaví jako "volná práce", "práce podle týdenního plánu",
což se vše týká otevřeného vyučování. Pokud jsou někde učitelé zvyklí pracovat spíš tradičním způsobem a nemají o pomůcky
pro otevřené vyučování dostatečný zájem, vydavatele to nepodněcuje k jejich nabídce.
Pro
samostatnou práci je i u nás k dispozici stále více pomůcek a materiálů.
Je však možné vyrobit si některé základní materiály
svépomocí. Ukázky těchto materiálů jsou dokladem, že i tato
cesta je schůdná. Ostatně i v zahraničí došlo k rozvoji
metod otevřeného vyučování nejprve díky osobní angažovanosti jednotlivých učitelů.
Základním
účelem pomůcky pro volnou práci je nabídnout dětem určitou činnost, která
vede k učení - k procvičování, opakování, upevnění určité
látky, ale i k novému poznávání. Běžně používané učebnice, pracovní
sešity a pracovní listy obsahují celou řadu cvičení a úkolů, které se při
školní práci využívají. Při volné práci se však mění způsob zacházení
s těmito úkoly.
Podstatou volné práce je, že si žák vyhledává úkol převážně sám (řídí se svým týdenním plánem) a následně na úkolu pracuje. Pro takový postup se velice dobře osvědčuje kartotéka úkolů.
Kartotéka
úkolů
Ve složce nebo v krabici je na tvrdším papíru několik lístků, nejlépe formátu A5. Každý lístek obsahuje podrobný popis úkolů, které je třeba splnit. Jedná se o úkoly pro individuální práci, práci ve skupinách apod. Skupiny lístků jsou označeny podle oblastí učiva.
Další ukázky lístků do kartotéky úkolů. Lístky byly vyrobeny s využitím starších učebnic a různých materiálů.
![]() |
![]() |
![]() |
Pracovní listy
Nabídka úkolů pro volnou práci musí být velice pestrá. Úkoly obsažené v kartotéce je možné doplnit dalším osvědčeným způsobem.
V praxi se
často dětem zadávají úkoly formou pracovních
listů. Na rozdíl od listu kartotéky je pracovní list určen k tomu,
aby se na něm zadaný úkol přímo plnil. Každý pracovní list obsahuje
konkrétní úkoly a zpravidla i místo na jejich řešení. Když je úkol splněný
a list vyplněný, zakládá se do desek, které má každý žák k tomu
účelu k dispozici (tzv. žákovské portfolio).
Pokud se řešení úkolu
zapisuje na pracovní list, je tento list jen na jedno použití. To je určitá
nevýhoda oproti kartotéčním lístkům, které můžeme používat stále.
Pracovní list však umožňuje zadávat rozmanité úkoly bezprostředně
související s právě probíranou látkou. Úkoly mohou být určené i
na delší dobu, žák se k nim může během týdne vracet.
Způsob zadávání úkolů při volné práci může být velmi rozmanitý. Nabízené materiály (pracovní listy, kartotéka apod.) podporují dětskou samostatnost a činorodost. Vyučující má velkou volnost v tom, jaké úkoly použije a jakou zvolí formu pro jejich zadání. Z hlediska používaných materiálů může být práce v každá třídě realizující otevřené vyučování jiná. V čem se třídy shodují je styl práce.
Ke zpracování materiálů pro volnou práci je důležitá připomínka týkající se jejich vnější podoby. Formální stránku těchto materiálů není třeba přeceňovat. Pokud je pracovní list - list z kartotéky dobře čitelný a především pro děti srozumitelný, splní svůj účel bez ohledu na vnější úpravu.
Ukázky dalších pracovních listů z různých oblastí učiva:
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Poslední ukázkou je pracovní list generovaný počítačovým programem. Na adrese www.worksheetFactory.com lze spustit program (Tlačítko "Download FREE Worksheets") pro vytváření pracovních listů.
Dostupnost pracovních materiálů
Využíváme různé nabídky pracovních materiálů
Vyučující dnes už nejsou závislí na dodávaných učebních materiálech (učebnice, pracovní listy apod.), ale mohou si sami potřebné pomůcky vyhledat na internetu a připravit pro výuku. Pestrou nabídku různých materiálů k výuce nabízí vzdělávací portál www.rvp.cz, který slouží k podpoře kurikulární reformy. Výhodou je členění nabízených materiálů podle stupňů vzdělání i podle vzdělávacích oblastí a oborů.
Připravujeme si vlastní pracovní listy
I přes stále se rozšiřující nabídku různých pracovních listů můžeme využít vlastní nápady a vymyslet pro děti pracovní list se zajímavým úkolem. Je dobré. když se čistě myšlenkové operace (například matematické úkoly) spojují s manuálními činnostmi (omalovávání, vystřihování, nalepování apod.).
Následující pracovní listy byly připraveny pro pedagogickou praxi studentek a studentů učitelství pro 1. stupeň ZŠ PdF UHK.
![]() |
![]() |
||
Procvičování početních operací v oboru 0 - 3000 | Anglický jazyk: Vytvoření obrázku podle pokynů |
Důležitý požadavek: Rychlá zpětná vazba
Při tradičním způsobu výuky kontroluje a hodnotí práci žáka především vyučující. Je však třeba hledat způsoby, jak učiteli práci ulehčit. Například krom pracovního listu s úkolem mohou být k dispozici tyto pracovní listy s hotovým řešením. Žáci si pak mohou sami (popřípadě ve dvojicích) úkoly zkontrolovat. Vyučující se tak může věnovat jen kontrole náročnějších úkolů.ZPĚT na hlavní stránku OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ