Uspořádání místnosti pro otevřené vyučování
Uspořádání místnosti - učebny pro otevřené vyučování vyplývá z požadavků na organizaci práce v tomto didaktickém konceptu. Dětem je třeba poskytnout mnohem více možností pro vnitřně motivované učení. To vyžaduje zásadní změnu tradiční školní místnosti.
Učebna,
kde se pracuje podle zásad otevřeného vyučování, je účelně upravený prostor pro
nejrůznější činnosti, zejména pro samostatnou a tvořivou činnost dětí,
která je podmínkou úspěšného učení. Celý prostor třídy je učebním
prostorem, v němž se žáci mohou často sami volně pohybovat a mají
tak příležitost vytvářet si individuální příležitosti k pochopení
učiva. Mají-li žáci možnost volně zacházet s různými učebními
materiály a pomůckami, stávají se nezávislejšími na učiteli. V
nejlepším případě sami pro sebe naleznou přiměřenou cestu, jak se
učit. Obecně platí, že děti se ve škole musejí cítit dobře. Škola
je místo, kde se děti nejenom učí, ale kde i žijí.
K
základnímu vybavení třídy patří:
Vhodná úprava učebny je podmínkou pro to, abychom mohli prvky otevřeného vyučování, zejména metody volné práce, skutečně realizovat. Vytvořit z "tradiční" třídy místnost pro otevřené vyučování nemusí být příliš složité. Lze začít drobnými úpravami a učebnu postupně vylepšovat.
Jak učebnu přizpůsobit pro otevřené vyučování?
Možnosti úprav učebny, kterou máme pro výuku k dispozici, vyplývají z reálné situace. Netradiční uspořádání učebny spočívající zpravidla ve zrušení klasických tří řad školních lavic - stolků není prostorově náročné. Na obrázku je jednoduché schéma úpravy třídy pro otevřené vyučování zachovávající počet míst pro 24 žáků. Uspořádání
stolků musí být takové, aby
podporovalo vzájemnou komunikaci a spolupráci. Učení probíhá
lépe při společné práci než v konkurenčním prostředí. Stolky jsou postavené
stolky k sobě tak, aby vznikla základní skupinka pro práci (4 místa) nebo
jsou k sobě sestaveny 3 stolky (6 míst). Důležité je počítat s proměnným
uspořádáním,
aby bylo možné vytvořit prostor například
pro individuální činnost či
různé formy skupinové činnosti.
|
![]() |
Tento
obrázek z publikace E. Kretta Učíme (se) jinak (Portál, 1995) představuje možnost rychlé
úpravy učebny pro frontální výuku na uspořádání pro práci ve čtyřčlenných
skupinkách. |
Další příklady uspořádání místnosti pro otevřené vyučování. První dva jsou jsou z příručky pro učitele v Německu, další navrhla paní učitelka Štoudková ze Svitav. Je mnoho možností, jak si třídu pro změněný způsob výuky upravit.
![]() |
![]() |
![]() |
Pohledy do učeben, kde se pracuje podle zásad pro otevřené vyučování:
![]() |
![]() |
Nizozemská škola, skupina menších dětí | Nizozemská škola - práce u stolků ve skupinách, v místnosti je 28 dětí |
![]() |
![]() |
Knihovnička v 5. třídě ZŠ Praha - Braník | Základní škola v Hradci Králové - Svobodných Dvorech |