Pravidla pro otevřené vyučování
Každá práce ve škole vyžaduje dodržování určitých pravidel. Naše škola je silně zatížena tradicí vycházející z didaktických představ 19. století, podle nichž úspěch vyučování závisí především na kázni a pořádku. Při otevřeném vyučování probíhá výuka podle pravidel, která zohledňují jiný způsob vyučování a učení.
Obecným východiskem mohou být například pravidla soužití formulovaná
pro potřeby integrované tematické výuky
Susan Kovalikové. Jedná se o tyto požadavky:
1. Důvěra - Žáci důvěřují
učitelce (učiteli) a svěřují
se se svými problémy při učení. Chyby
nemohou být použity proti dětem.
Vyučující důvěřuje žákům, že budou plnit zadané
úkoly, aniž by byl nutný neustálý dohled. Žáci si též důvěřují navzájem
a nemají zábrany obracet se na sebe s problémy při řešení úkolů.
2. Pravdivost - Říká-li se vždy pravda, vytváří se příznivé
klima v mezilidských vztazích ve třídě, pravdivost je důležitá pro
vzájemné naslouchání.
3. Aktivní naslouchání znamená věnovat se plně tomu, co říká
druhý. Zásada se týká jak dětí, tak vyučujících a vztahuje se samozřejmě
na komunikativní činnosti (rozhovor v kruhu) i na další situace při
vyučování.
4. „Neshazovat“ je požadavek
týkající se jak dětí („shazování“ přerůstá v agresi, násilí,
šikanování), tak i vyučujících.
5. Osobní maximum předpokládá
individuální snahu po dosažení nejlepšího výsledku. Každý by se také měl
naučit posuzovat své výkony a snažit se o pozitivní změny těchto výkonů.
Obecná pravidla můžeme upravit, doplnit a přizpůsobit
konkrétním podmínkám a následně podle nich formulovat srozumitelné
pokyny, které vyvěsíme ve třídě. Pravidla by měla pomáhat vytvářet příznivé klima ve třídě.
Příprava pravidel:
Při otevřeném vyučování vyžadují
některé činnosti kromě obecných pravidel ještě
speciální pravidla pro tu kterou činnost. Je samozřejmé, že i tato
pravidla předem společně prodiskutujeme se žáky, aby jim všichni dobře
porozuměli a ztotožnili se s nimi.
Při
volné práci se musí každý naučit pracovat sám a samostatně. K tomu musí
stanovená pravidla směřovat.
Příklady pravidel pro volnou práci:
1. Každou úlohu si pečlivě přečteme,
abychom jí porozuměli. |
1. Dříve, než začneš novou práci, musíš
dokončit předchozí práci. |
Další ukázky
pravidel:
![]() |
![]() |
![]() |
Pravidla je možné stanovit pro nejrůznější činnosti. | Ukázka pravidel | Důležité je, aby pravidla byla stručná, srozumitelná a jednoduchá (ZŠ Dalovice) |
![]() |
||
Pravidla sestavená společně a podepsaná všemi dětmi (ZŠ a MŠ Jílové u Prahy) | Pravidla stručně vyjadřují, co vede ke zlepšení vztahů ve třídě (ZŠ Droždín) |
ZPĚT na hlavní stránku OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ