Pravidla pro otevřené vyučování

Každá práce ve škole vyžaduje dodržování určitých pravidel. Naše škola je silně zatížena tradicí vycházející z didaktických představ 19. století, podle nichž úspěch vyučování závisí především na kázni a pořádku. Při otevřeném vyučování probíhá výuka podle pravidel, která zohledňují jiný způsob vyučování a učení.

Třída (učebna, pracovna), kde se pracuje podle zásad otevřeného vyučování, je nejen na první pohled jiná svým uspořádáním, ale platí zde i jiná pravidla. Je třeba umožnit otevřené - volné formy práce podněcující dětskou činorodost, samostatnost a vzájemnou kooperaci. Proto například nelze požadovat, aby žáci stále klidně seděli na místě, když si musí pro své úkoly sami chodit do kartotéky. Také požadavek na žákovskou kooperaci je zcela v rozporu s tím, co žádá tradiční škola (nenapovídat).
Při otevřeném vyučování není ve třídě chaos, vše má svůj řád. Obecné principy chování doplňují pravidla pro jednotlivé činnosti, zejména pro volnou práci.
prav0.jpg (52283 bytes)

 Obecným východiskem mohou být například pravidla soužití formulovaná pro potřeby integrované tematické výuky  Susan Kovalikové. Jedná se o tyto požadavky:
1. Důvěra -  Žáci důvěřují učitelce  (učiteli) a svěřují se  se svými problémy při učení. Chyby  nemohou být použity proti dětem.

 Vyučující důvěřuje žákům, že budou plnit zadané úkoly, aniž by byl nutný neustálý dohled. Žáci si též důvěřují navzájem a nemají zábrany obracet se na sebe s problémy při řešení úkolů.
2. Pravdivost - Říká-li se vždy pravda, vytváří se příznivé klima v mezilidských vztazích ve třídě, pravdivost je důležitá pro vzájemné naslouchání.
3. Aktivní naslouchání znamená věnovat se plně tomu, co říká druhý. Zásada se týká jak dětí, tak vyučujících a vztahuje se samozřejmě na komunikativní činnosti (rozhovor v kruhu) i na další situace při vyučování.
4. „Neshazovat“ je  požadavek týkající se jak dětí („shazování“ přerůstá v agresi, násilí, šikanování), tak i vyučujících.
5. Osobní maximum předpokládá individuální snahu po dosažení nejlepšího výsledku. Každý by se také měl naučit posuzovat své výkony a snažit se o pozitivní změny těchto výkonů.

Obecná pravidla můžeme upravit, doplnit a  přizpůsobit konkrétním podmínkám a následně podle nich formulovat srozumitelné pokyny, které vyvěsíme ve třídě.  Pravidla by měla pomáhat vytvářet příznivé klima ve třídě.

Příprava pravidel:

Základní pravidla pro práci ve třídě a chování ve škole by neměla být  „shora nadekretovaná“. Mnohem výhodnější je, když se pravidla formulují při rozhovoru mezi dětmi a vyučujícím a mezi dětmi navzájem. Takový vznik pravidel vůbec nesnižuje autoritu a význam vyučujícího. Učitelka - učitel stále sehrává řídící roli a pomáhá vytvořit situaci, kdy děti samy pravidla předkládají. Pravidla, na nichž se všichni shodnou a přijmou je za své, se zapíší a vyvěsí.  Je samozřejmě možné během doby některá pravidla upravit, popřípadě nové pravidlo doplnit. Pokud jde o počet pravidel, musí být jejich seznam přehledný (například 1 strana A4) . Je vhodné vytvořená pravidla napsat na velký plakát, děti se mohou podepsat, otisknout ruku jako potvrzení toho, že s pravidly souhlasí.

Při otevřeném vyučování vyžadují některé činnosti kromě obecných pravidel  ještě speciální pravidla pro tu kterou činnost. Je samozřejmé, že i tato pravidla předem společně prodiskutujeme se žáky, aby jim všichni dobře porozuměli a ztotožnili se s nimi.
Při volné práci se musí každý naučit pracovat sám a samostatně. K tomu musí stanovená pravidla směřovat.


Příklady pravidel pro volnou práci:

1. Každou úlohu si pečlivě přečteme, abychom jí porozuměli.
2. Pomáháme si navzájem.
3. Rozdělujeme si čas na splnění úloh.
4. V prostoru třídy se pohybujeme  tiše a pomalu.
5. Mluvíme jen tak hlasitě, abychom nikoho nerušili.
6. Každá započatá práce musí být dokončena.
7. Materiál dáváme zpět na jeho místo.

1. Dříve, než začneš novou práci, musíš dokončit předchozí práci.
2. Pracuj pečlivě.
3. Po třídě můžeš chodit jen tehdy, když k tomu máš důvod.
4. Neruš ostatní při jejich práci.
5. Pracuj samostatně, o pomoc požádej jen když je to nutné.
6. Nevolej na nikoho ve třídě.

Další ukázky pravidel: 

prav3.jpg (99982 bytes) prav4.jpg (99359 bytes) prav2.jpg (146626 bytes)
Pravidla je možné stanovit pro nejrůznější činnosti. Ukázka pravidel Důležité je, aby pravidla byla stručná, srozumitelná a jednoduchá (ZŠ Dalovice)

 

prav1.JPG (259356 bytes)  
Pravidla sestavená společně a podepsaná všemi dětmi (ZŠ a MŠ Jílové u Prahy) Pravidla stručně vyjadřují, co vede ke zlepšení vztahů ve třídě (ZŠ Droždín)  

ZPĚT na hlavní stránku OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ