Projekty
Projektová
metoda je významnou alternativou
k tradičnímu pojetí výuky. Při otevřeném vyučování se často využívá.
Její
podstatou je předložení určitého
úkolu, který má komplexnější charakter a který děti musí řešit.
Principy projektové metody vycházejí ze zásad
pedagogického progresivismu formulovaných v USA již koncem 19. století
(John Dewey).
Myšlenková východiska, směřující k projektové metodě, nalezneme u všech
velkých pedagogů, ať už to byl například J. A. Komenský a jeho Schola
ludus nebo J. H. Pestalozzi, vychovávající děti švýcarských sedláků k
praktickým činnostem apod. V meziválečném Československu měla projektová
metoda významné místo v reformě orientovaných školách.V současné době se u nás projektová metoda
stále více rozšiřuje.
Základní problém – pojetí výuky
Ve školách dnes často převažuje slovně názorné a transmisivní pojetí výuky. Přeceňuje
se výklad učitele - předávání (přenos – transmise)
poznatků. Žák je zatlačen do pasivity, spíše poslouchá, zapisuje si, pozoruje, vštěpuje
si poznatky do paměti, později je reprodukuje. Vyučovací proces má obvykle jednoduché
schéma - motivace, prezentace učiva, procvičení (fixace), prověření naučeného
(zkoušení).
V tradiční škole
je učivo rozděleno do vyučovacích předmětů. To souvisí s vývojem vědních oborů
a narůstáním objemu poznatků. Systém
rozčlenění obsahu vzdělávání do oddělených „předmětů“ v sobě
skrývá riziko. Žákům se totiž obsah vzdělávání nabízí jakoby v samostatných
nádobách a očekává se, že si potřebnou syntézu vědění vytvoří každý
sám.
Problémy izolace jednotlivých předmětů a potřeba propojování vzdělávacích obsahů se v tradiční pedagogice řeší jako otázky mezipředmětových vztahů. Vždy bylo zřejmé, že úzká specializace předmětů může vést k poznatkové roztříštěnosti a k nepochopení souvislostí. Tendence k „předmětovému“ pojetí obsahu vzdělávání je však stále silná.
Aby
škola pomohla dětem orientovat se ve složitém světě přesyceném
informacemi a vedla k pochopení souvislostí, musí výuka místo probírání
jednotlivých více či méně izolovaných témat směřovat k integraci
vzdělávacích obsahů.
Integrace vzdělávacích obsahů
Školní vzdělávací program (školní
kurikulum) je možné alespoň pro nižší ročníky prvního stupně založit na
integrované výuce.
Podstatou integrované výuky je hledání a nalezení určitých témat učiva,
která je možné spojovat bez ohledu na jejich původní začlenění do tradičních
předmětů.
Na prvním stupni základní školy má integrovaný charakter například
prvouka. Integraci je však možné prohlubovat a uvažovat o propojení čtení,
psaní (seznamování s gramatickými pravidly), matematiky, vlastivědy, přírodovědy,
jednotlivých výchov apod.
Při
integraci výuky jde o to, jak naplnit vyučovací dobu, aby v ní byla
obsažena jednotlivá témata a činnosti ze všech oblastí uvedených v rámcovém
vzdělávacím programu. I když realizaci integračních záměrů může naznačovat
školní vzdělávací program, zůstane nakonec na každém učiteli a učitelce,
aby sami při výuce požadavky na integraci
Projekty
- cesta k integrované výuce
Při
projektové metodě se pojímá edukační proces integrovaně. Obsahem vyučování přestává být izolované
téma „předmětu“.
Stávají se jím určité problémy, které je třeba při projektu vyřešit.
Výuka vedená klasickým stylem výkladu učitele samozřejmě zcela nezmizí,
spoustu věcí je třeba dětem vysvětlit. Těžiště se však přesouvá do
řešení úkolů v rámci projektu. Přitom si žáci znalosti ještě
doplňují a upevňují. Podstatné je, že si poznatky vkládají do širších
souvislostí, aby je mohli později využít.
Při práci na projektech je úkolem
učitele naplnit vyučovací dobu činnostmi s takovým obsahem, aby byla probírána a
procvičována témata z jednotlivých oblastí rámcového vzdělávacího programu. Pro
pedagoga, který je zvyklý tradičním způsobem probírat látku a postupovat podle
učebnice, je to velice obtížný úkol. Dosavadní úspěchy s projektovou výukou
v mnoha třídách a školách dokazují, že si nové způsoby školní práce získávají
oblibu. V zemích EU se v oblasti primárního vzdělávání projekty
stávají běžnou metodou práce ve škole. Předchozí „tradiční – klasická“
výuka je posuzována jako překonaná záležitost 19. a 20. století.
Propojovat
obsahy předmětů umožňovaly pokyny MŠMT již od poloviny 90.
let (organizace výuky v celcích pojatých odlišně od tradičních vyučovacích
hodin, kombinace učiva za účelem jeho integrace, nepravidelné
rozvržení výuky, sdružování
tříd, modulové
uspořádání učiva apod.). Nyní je třeba zakotvit požadavky na uplatňování
projektové metody ve školním vzdělávacím programu.
Pak už jde jen o
odvahu a vlastní schopnost nové metody prosadit.
V našich
školách v současnosti už probíhají stovky výukových projektů. K popisu
jednoduchého projektu stačí 1 stránka. Stručný popis poslouží jako nápad a
inspirace, detaily realizace projektu ve své třídě si musí promyslet každý
vyučující sám.
|
Čarodějnice Malý projekt pro 1. nebo 2. třídu Projekty v nejnižších třídách se často vztahují ke světu pohádek.Pohádkové bytosti navodí zájem dětí a tím se ke splnění různých vzdělávacích cílů se nabízí řada možností. |
![]() |
Naše ZOO Projekt uskutečněný se skupinou dětí 1., 2., a 3. ročníku v málotřídní škole Základním námětem pro výukový projekt může být nějaký zajímavý zážitek dětí, v tomto případě společná návštěvy zoologické zahrady. |
![]() |
Pravěk Projekt uskutečněný v 5. třídě. Dávná historie je vděčným tématem pro malé projekty. Vlastivěda - to jsou i velice zajímavé zážitky spolené s představami o tom, jak žili naši předkové. |
![]() |
Jablka Projekt pro 2. třídu. Některým projektům může dát rámec roční období a činnosti, které jsou pro toto období typické. Tento projekt byl převzat z německé školy. |
![]() |
Drak Projekt pro 1. třídu Pouštění draka zajímá děti v 1. třídě hned po zahájení školy. Učivo jednotlivých předmětů se "rozpustí" v hlavním tématu a učení se tak stává sledem zajímavých zážitků. |
|
Vesmír Projekt pro 5. třídu Východiskem je učivo přírodovědy. Zadané úkoly pro realizaci projektu se týkají jednotlivých oblastí učiva. Na určitých úkolech děti spolupracují. Jedním z výsledků projektu je vytvoření modelu sluneční soustavy. |
![]() |
Po sýrové stezce Projekt pro 5. třídu Informace o projektech je možné získat i na webových stránkách některých škol. Prezentace projektu na internetu by měla být jedním z úkolů stanovených na počátku jeho řešení. |
![]() |
O vodě a s vodou Projekt byl převzat ze školy v Německu, která jej prezentovala na svých webových stránkách. Na informační stránce o projektu naleznete odkaz ke stažení pracovních listů a dalších materiálů k tématu "VODA", které je možné při řešení projektu využít (včetně malých multimediálních programů). |
|
Den země Projekt proběhl ve 3. A v základní škole Žižkov v Kutné Hoře v rámci projektového dne "Den Země". Během projektu bylo pořízeno i několik fotografií z činnosti dětí. Prezentace projektů na internetu umožní, aby se s nimi mohl seznámit kdokoliv a získat tak inspiraci pro svou práci. |