Spolupráce s rodiči
Zainteresování rodičů na nových formách školní práce
probíhá ve dvou etapách.
V prvé řadě je třeba rodiče získat pro myšlenky otevřeného vyučování, protože
některé věci se budou ve třídě odehrávat jinak, než je obvyklé v tradiční škole.
Je všeobecně známé, že někteří rodiče zaujímají k novinkám ve školní práci
zdrženlivý postoj, zejména pokud se v ní objevují prvky liberalizace, což
se nepochybně týká i otevřeného vyučování. Ještě více konzervativní názory
mívají prarodiče. Malý zájem rodičů o změny je jedna z hlavních překážek
rychlejších změn ve způsobech vzdělávání. Představu "dobré a správné školy" si
člověk často nese ze svého dětství a tato často více než 50 let stará představa
může být ve značném rozporu se současnými pedagogickými a psychologickými
poznatky. Někteří dospělí mají naopak z doby svého dětství špatné vzpomínky na
školu - ti mohou vidět v otevřeném vyučování zajímavou nabídku pro své děti.
Pokud rodičům zaručíme, že změna metod nebude znamenat pro děti žádnou újmu
v jejich intelektuálním vývoji a že naopak přispěje k větší spokojenosti se
školou, lze je pro spolupráci získat. Zejména je nutné vysvětlit podstatu
otevřeného vyučování, především podstatu metod volné práce. Je vhodné způsob
práce podle týdenního plánu ukázat - rodiče mohou při třídní schůzce převzít na
chvíli roli žáků a zkusit si, jak práce podle týdenního plánu vypadá.
Druhá fáze zainteresování rodičů na otevřeném vyučování
spočívá v navázání takového kontaktu, který umožní bez zábran spolupracovat při
vyučování. Rodiče (prarodiče) musí mít možnost kdykoli přijít do třídy a
zúčastnit se výuky. V čase volné práce, kdy děti samostatně pracují, nepůsobí
toto „otevření dveří školy“ žádný problém - děti si na další účastníky vyučování
rychle zvyknou a pak již nikdo nemůže působit ve třídě rušivě.
Návštěvník - například maminka některého žáka nebo žákyně - se časem změní
z pouhého pozorovatele ve spolupracovníka vyučujícího. Rodiče mohou některým
dětem pomáhat při práci, věnovat se s nimi určitému problému apod. Možnost
takové pomoci svému dítěti uvítají zejména rodiče, kteří vědí o některých
problémech svých dětí (specifické potřeby učení apod.). Rodiče mohou pomáhat
také při přesnídávce, mohou se zapojit do přípravy některé pomůcky, do práce na
projektu. Mohou jako odborníci v určitých oblastech vnášet životní realitu do
běžné školní práce.
V některých školách, kde se dlouhodobě buduje pevná spolupráce mezi rodinou a
školou, rodiče pomáhají s výzdobou, s úklidem, pomáhají ve školní knihovně apod.
Třídní schůzka se stává přátelským setkáním, které podporuje spoluzodpovědnost
všech na výchově a vzdělávání dětí.
Velké možnosti spolupráce s rodiči a prarodiči se nabízejí při organizování různých projektů.
Oblíbenou činností je například společné pečení. Když je období sklizně jablek, pořádají někde společné "štrůdlování".
|
![]() |