Spolupráce s rodiči

Úzká spolupráce s rodiči je významným předpokladem i znakem otevřeného vyučování.

Zainteresování rodičů na nových formách školní práce probíhá ve dvou etapách.
V prvé řadě je třeba rodiče získat pro myšlenky otevřeného vyučování, protože některé věci se budou ve třídě odehrávat jinak, než je obvyklé v tradiční škole. Je všeobecně známé, že někteří rodiče zaujímají k novinkám ve školní práci zdrženlivý postoj, zejména pokud se v ní objevují prvky liberalizace,  což se nepochybně týká i otevřeného vyučování. Ještě více konzervativní názory mívají prarodiče. Malý zájem rodičů o změny je jedna z hlavních překážek rychlejších změn ve způsobech vzdělávání. Představu "dobré a správné školy" si člověk často nese ze svého dětství a tato často více než 50 let stará představa může být ve značném rozporu se současnými pedagogickými a psychologickými poznatky. Někteří dospělí mají naopak z doby svého dětství špatné vzpomínky na školu - ti mohou vidět v otevřeném vyučování zajímavou nabídku pro své děti.
Pokud rodičům zaručíme, že změna metod nebude znamenat pro děti žádnou újmu v jejich intelektuálním vývoji a že naopak přispěje k větší spokojenosti se školou, lze je pro spolupráci získat. Zejména je nutné  vysvětlit podstatu otevřeného vyučování, především podstatu metod volné práce. Je vhodné způsob práce podle týdenního plánu ukázat - rodiče mohou při třídní schůzce převzít na chvíli roli žáků a zkusit si, jak práce podle týdenního plánu vypadá.

Druhá fáze zainteresování rodičů na otevřeném vyučování spočívá v navázání takového kontaktu, který umožní bez zábran spolupracovat při vyučování. Rodiče (prarodiče) musí mít možnost kdykoli přijít do třídy a zúčastnit se výuky. V čase volné práce, kdy děti samostatně pracují,  nepůsobí toto „otevření dveří školy“ žádný problém - děti si na další účastníky vyučování rychle zvyknou a pak již nikdo nemůže působit ve třídě rušivě.
Návštěvník - například maminka některého žáka nebo žákyně - se časem změní z pouhého pozorovatele ve spolupracovníka vyučujícího. Rodiče mohou některým dětem pomáhat při práci,  věnovat se s nimi určitému problému apod. Možnost takové pomoci svému dítěti uvítají zejména rodiče, kteří vědí o některých problémech svých dětí (specifické potřeby učení apod.). Rodiče mohou pomáhat také při přesnídávce, mohou se zapojit do přípravy některé pomůcky, do práce na projektu. Mohou jako odborníci v určitých oblastech vnášet životní realitu do běžné školní práce.
V některých školách, kde se dlouhodobě buduje pevná spolupráce mezi rodinou a školou, rodiče pomáhají s výzdobou, s úklidem, pomáhají ve školní knihovně apod. Třídní schůzka se stává přátelským setkáním, které podporuje spoluzodpovědnost všech na výchově a vzdělávání dětí.

 

Jednou z možností spolupráce rodičů (prarodičů) se školou je spoluúčast při výuce. Ve školním vzdělávacím programu může být zakotvena zásada, že po předchozí dohodě mohou rodiče přijít do kdykoliv. Při výuce mohou být pomocníky - mohou dětem s určitými úkoly pomáhat, mohou se věnovat dětem se specifickými potřebami učení. Je důležité, když děti poznávají, že se rodiče skutečně zajímají o jejich učení.

Velké možnosti spolupráce s rodiči a prarodiči se nabízejí při organizování různých projektů.

Oblíbenou činností je například společné pečení. Když je období sklizně jablek, pořádají někde společné "štrůdlování".

 

 

 

Velkou příležitostí k pořádání akcí pro rodiče i veřejnost je období adventu. Na školním adventním trhu je možné prodávat různé výrobky a zajistit občerstvení. Součástí adventních trhů může být i vystoupení, na které se žáci delší čas připravují (obrázky jsou z adventních trhů pořádaných v ZŠ Sion Hradec Králové).



ZPĚT na hlavní stránku OTEVŘENÉ VYUČOVÁNÍ